Dag 1 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Guido Bakker - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Guido Bakker - WaarBenJij.nu

Dag 1

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

20 Februari 2014 | Malawi, Blantyre

Hoi allemaal! Inmiddels ben ik goed en wel aangekomen in Malawi en zit ik op een terrasje van een hotel in de stad Blantyre, waar ik goede wifi-verbinding heb en dus even iets op mijn gloednieuwe blog kan zetten!

De vliegreis
Om 18:35 vertrok mijn vliegtuig vanaf Schiphol. Deze zou via Frankfurt, Addis Abbaba (Ethiopie) naar Blantyre vliegen, een stad in het zuiden van Malawi, zo'n 50km van Thylo, de plaats waar ik mijn coschap zal lopen. De vlucht van Frankfurt naar Addis Abbaba zou zo'n 10 uur duren, dus ik was stomverbaasd toen na 2 uur vliegen in onverstaanbaar Engels iets werd omgeroepen over 'landing'. Toen ik bij mijn Duitse buurman vroeg wat er aan de hand was, zei hij dat we gingen landen in Milaan. Waarom? Hij haalde zijn schouders op en nam een slok van zijn tweede biertje. Nadat het vliegtuig zeker een uur op de grond stilstond, werd iets omgeroepen over 'technical problems'. Dat beloofde veel goeds: mijn overstap in Addis Abbaba was een krappe 2 uur.
Bij aankomst in Ethiopie ging ik toch maar even informeren bij de stewardess. De tussenstop in Milaan was gepland, maar door technische problemen waren we later vertrokken. We waren nu 3 uur te laat aangekomen. “Maar dan mis ik mijn overstap!”. “Maybe they wait for you”. Jaja... Nadat ik had geinformeerd bij iemand die eruit zag als een medewerker van het vliegveld, werd ik in een bus gezet die tussen alle vliegtuigen door sjeesde naar de andere kant van het vliegveld en me afzette bij een halfvol vliegtuig. “Blantyre?” vroeg ik. “Yes, yes, Lilongwe and Blantyre”. Dat zal wel kloppen dan. 5 uur later en na nog een tussenstop te hebben gemaakt, stond ik op het vliegveld van Blantyre. Inmiddels was het 14:00 de volgende dag.

Aankomst in Malawi
Bij aankomst liep ik achter de menigte aan naar binnen. De man die ik mijn paspoort en vaccinatieboekje moest laten zien, vroeg “Gide?”. Pardon? “Are you Gide? Your girlfriend is waiting for you outside!”. Mooi, Yentl was ook goed en wel aangekomen. Nu alleen mijn koffer nog. Zou die zijn overstap wel hebben gehaald? Blijkbaar niet, dus ik moest hulp vragen aan een medewerker. Met hulp van wat hand- en voetwerk (het accent is even wennen) was dat ook geregeld en kon ik naar buiten. Fijn om Yentl weer te zien. Zij was hier nu ruim 2 weken en weet al aardig hoe alles werkt.

Het ziekenhuis
Met 2 minibusjes waren we 3 uur later in Thyolo, alwaar we als coassistenten een slaapplek op het ziekenhuisterrein hebben. Dit is een gebouwtje met een keukentje en 3 slaapkamers van zo'n 20m2. Er is een klein elektrisch fornuis, een oventje en (handig) een waterkoker. We zijn nu met 3 coassistenten, maar Sarah gaat volgende week alweer naar huis en wordt opgevolgd door een nieuwe co. Het ziekenhuis is vrij groot, met afdelingen voor kinderen, mannen, vrouwen, zwangeren, een tuberculose-afdeling, en een outpatient clinic (polikliniek). De afdelingen zitten elk in aparte gebouwtjes en zijn verbonden met overdekte gangen. Hier zitten overdag heel veel mensen te wachten op zorg. Er werken zo'n 50 mensen in het ziekenhuis, onderverdeeld in doctors, clinical officers en medical assistants. Daarnaast zijn er interns, nurses en medewerkers van Radiology, Laboratory en de Farmacy. Bij elkaar een vrij grote organisatie dus!

En nu?
Over 1,5 week begint mijn coschap, dus ik heb nog even de tijd om te wennen. Vandaag zijn we met de taxi (8 euro voor 3 personen) naar Blantyre gegaan om voor een dag een hotelkamer te huren. Daarna hebben we nieuw kleding voor een paar dagen gekocht en zijn we een nieuw visum voor Yentl gaan regelen (degene die je bij aankomst krijgt is voor 1 maand). Toen Yentl in de rij stond om te betalen werd ze gebeld door het vliegveld: mijn koffer was aangekomen! Die hebben we meteen opgehaald en inmiddel zijn we met alle spullen terug in het hotel. Morgen gaan we naar Lake Malawi, waar we tot dinsdag zullen verblijven. Ik houd u op de hoogte en foto's volgen nog!

  • 20 Februari 2014 - 17:38

    Laura:

    Poe wat een stress-reis zeg.. Ik zou ook een biertje hebben genomem denk ik ;-)Gelukkig is alles goed gekomen! Veel plezier de komende weken ontdekken en succes met de jetlag! Xxx

  • 20 Februari 2014 - 19:28

    Wilna:

    Fijn dat je koffer nu ook weer terecht is! Zat alles er nog wel in? Echt leuk zeg, zo'n blog :-)

  • 20 Februari 2014 - 20:08

    Jeanette:

    Guido, Wilna heeft je blogadres doorgestuurd. Ik zal 't regelmatig lezen, want ik ben benieuwd.
    Het moet een hele ervaring zijn/worden. Veel succes! Vele groeten, ook aan Yentl, Jeanette

  • 20 Februari 2014 - 20:55

    Sanne:

    Ha Guid, leuk om je blog te lezen! Alleen je vlucht al is een hele ervaring. Veel plezier de komende tijd. Ben ook benieuwd naar je ziekenhuis verhalen straks. X Sanne ( je nicht)

  • 20 Februari 2014 - 22:44

    Marieke, Frank En Marit:

    Wat een heerlijk dynamisch begin van jouw reis! Dat belooft wat!
    Fijn dat alles toch op zijn pootjes terecht is gekomen, maak er wat moois van!
    Geniet nog even van je vrije tijd, om je draai te vinden.
    We zijn benieuwd naar je verdere verhalen/belevenissen en natuurlijk de foto's.
    Groetjes

  • 21 Februari 2014 - 10:46

    Pim:

    Hee Guido, Leuk om je zo te kunnen volgen. Een mooi verhaal om mee te beginnen. Fantastisch dat je daar nu zit, vooral bewust meemaken en genieten, voor je het weet ben je op de terugweg!
    Blijven schrijven hé, ik ga je volgen.

    groet! Pim

  • 21 Februari 2014 - 12:57

    Diane:

    Hoi guido,
    Ik zit op Marieke haar tablet, ik kwam via mijn laptop niet op je Side, wat heb jij al veel beleefd zeg, in twee dagen, ik ga vanavond proberen via mijn eigen mail
    Doei diane

  • 21 Februari 2014 - 19:43

    Diane:

    Ha die Guido en Yentle,
    Daar zijn jullie eindelijk op tante haar laptopje, vraag me niet , wat ik verkeerd deed, maar je kent je oude tante niet waar. Fijn te lezen, dat jullie weer bij elkaar zijn en volgens mij, is het toch redelijk verlopen jouw reis Guido, vergeleken met Yentle haar reis. Is het ziekenhuis werkelijk zoals je het beschrijft, ik bedoel, ik heb ook andere verhalen en ervaringen gehoord over Afrikaanse ziekenhuizen, het komt mij redelijk over, zoals je het beschrijft.
    Is Yentle al een beetje gesetteld daar?
    Ik ben benieuwd naar jullie foto's en jullie verdere ervaringen.
    Heel veel succes en tot mails
    Diane

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido

Van 18 februari tot 17 juni zal ik in Malawi verblijven voor mijn coschap. Via deze blog zal ik u op de hoogte houden van mijn avonturen!

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 10599

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 17 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: