Op pad in de tropen - Reisverslag uit Liwonde, Malawi van Guido Bakker - WaarBenJij.nu Op pad in de tropen - Reisverslag uit Liwonde, Malawi van Guido Bakker - WaarBenJij.nu

Op pad in de tropen

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

20 Maart 2014 | Malawi, Liwonde

Wie in Malawi een blanke tegenkomt, heeft grote kans te maken te hebben met een vrijwilliger of iemand die werkzaam is in de gezondheidszorg. Zo zijn er in Thyolo nu drie coassistenten en twee medewerkers van MSF (een Franse versie van Artsen Zonder Grenzen). Ook in andere plaatsen, zoals Blantyre, Malosa en Mangochi, zijn coassistenten te vinden. In de weekends zoeken we meestal contact met andere coassistenten uit Nederland om iets leuks te gaan doen.

Een week geleden gingen we naar Liwonde, waar een groot natuurpark te vinden is. Hier leven o.a. olifanten, antilopes, nijlpaarden en krokodillen. Er schijnen ook een paar leeuwen te zijn, maar de kans dat je er een tegen komt is minimaal. We verbleven in een lodge midden in de bush-bush, toevallig door een Nederlander gerund. Er waren twee soorten safari: met de auto of met een boot. We kozen nu voor het eerste; voor mij was het überhaupt de eerste safari ooit.

Het weekend daarop gingen we naar Zomba plateau, een gebergte vlakbij het plaatsje Malosa, waar onze collega´s werken. Met de taxi gingen we naar 1km hoogte, daarna hebben we tot de hoogste piek op 2km gelopen. Ook hier heel veel mooie natuur. Op de terugweg gebeurde iets naars, want bij het overstappen tussen twee mini-busjes stond mijn tas plotseling open en waren mijn gameboy en iPod kwijt. Gelukkig had ik mijn belangrijkste spullen, paspoort en portemonnee, nog!

Van beide uitstapjes heb ik veel foto’s en ongetwijfeld komen er dit weekend meer bij, als we naar de grootste berg van Malawi, Mount Mulanje, gaan. Helaas is mijn internetconnectie niet al te best, maar ik zal proberen af en toe wat foto’s bij deze blog te plaatsen.

  • 21 Maart 2014 - 07:19

    Diane:

    Hallo Guido,

    Vanuit een regenachtig Holland ben ik je verslag aan het leren, wat ontzettend vervelend, dat je bestolen bent zeg! Leren jullie veel medische methoden of is het matig, qua onderzoeken en ingrepen etc.? Nederland is zoals je wellicht gelezen hebt aardig bewapend en afgesloten voor de kerntop in Noordwijk/ Den Haag, kortom de randstad, veel mensen kunnen niet naar werk e.d.
    Kijk zo beleven wij hier ook nog eens wat.
    Ben benieuwd naar jullie foto's Zijn er bij jullie ook veel zwerfdieren?
    Groetjes Diane
    En werkse of zie maar

  • 21 Maart 2014 - 07:22

    Diane:

    Hoi, zie net de foto's, stom heeeh, maar een mooie foto met die aap

    Diane

  • 21 Maart 2014 - 21:17

    Laura:

    Wat gemeen! Gelukkig heb je je belangrijkste spullen nog wel, maar nu is wel enig vermaak verdwenen.. Balen zeg! Het klinkt verder heerlijk je weekenden; hoe vet een safari! Liefs

  • 26 Maart 2014 - 19:17

    Wilna:

    Je kunt het die mensen denk ik niet eens kwalijk nemen dat ze hun kans grijpen bij die rijke blanken... Maar leuk is het natuurlijk niet! Misschien kun je beter als je erop uit trekt een klein hangslotje bevestigen aan de rits ven je rugzak. Groetjes, ook aan Yentl.

  • 28 Maart 2014 - 19:07

    Jeanette:

    Zo te lezen maken jullie wat moois van jullie vrije tijd; voor je het weet zijn jullie weer in Nederland, dus jullie hebben gelijk om veel indrukken op te willen doen. Ach, zakken/tassen rollen. Het is een wereldwijd probleem. Gisterer is Martin nog beroofd van z'n portemonnee in Amsterdam. Zoveel verschil tussen Amsterdam en Malawi is er wat dat betreft dus niet echt, want mensen zijn mensen (je moet overal voorzichtig zijn), maar voor de rest lijkt de cultuurschok/klimaatschok/landschapschok me toch wel behoorlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido

Van 18 februari tot 17 juni zal ik in Malawi verblijven voor mijn coschap. Via deze blog zal ik u op de hoogte houden van mijn avonturen!

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 10555

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 17 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: